Schackalarm med Arduino, kodare & 7-segmentdisplay

Artikelns innehåll
  1. Introduktion
  2. Vad är Schackalarm?
  3. Material och Verktyg
  4. Installation av Arduino och bibliotek
  5. Kodgenomgång
  6. Funktionsbeskrivning
  7. Justering av minuter och sekunder
  8. Användning av knappar
  9. Buzzer och ljudsignal
  10. Blinkande visning och tidsinställningar
  11. Tips för felsökning
  12. Avslutning
  13. Ytterligare resurser och links

Introduktion

Att få tillgång till teknik och skapa egna projekt har blivit enklare än någonsin. Schack är en klassisk sport som kräver fokus, strategi och tidshantering. I denna artikel kommer vi att utforska hur du med hjälp av Arduino, kan bygga ett schackalarm för att hålla koll på tiden under spel. Genom att använda en 7-segmentdisplay kan du enkelt se tidsinställningarna för varje spelare och säkerställa att spelet flyter på effektivt.

Detta schackalarm är idealiskt för både amatörer och professionella schackspelare. Med hjälp av kodare och komponenter såsom knappar och en buzzer, kommer du att kunna skapa en anpassad timer som passar dina behov. I artikeln går vi igenom varje steg i detalj, från installation av Arduino till den slutliga kodgenomgången. Låt oss dyka in i denna spännande värld av teknik och schack!

Vad är Schackalarm?

Schackalarmet är en praktisk anordning som hjälper spelarna att hålla tid under en schackmatch. Tiden är en avgörande faktor i schack, och detta schackalarm är utformat för att ge en visuell och ljudlig signal när tiden går ut. Alarmet kan ställas in för varje spelare så att de har en rättvis chans att göra sina drag i tid.

Genom att använda en Arduino och en 7-segmentdisplay, kan alarmet enkelt programmeras och justeras. Den kommer också med knappar för att justera minuter och sekunder samt en buzzer som ger en tydlig ljudsignal när spelet når sitt slut. Låt oss nu gå igenom material och verktyg som behövs för att bygga ditt schackalarm.

Material och Verktyg

För att sätta ihop ditt schackalarm behöver du följande material och verktyg:

  • Arduino Uno eller ett liknande kort
  • TM1637 7-segmentdisplay
  • Push buttons (knappar)
  • Buzzer
  • Motstånd (typ 220 ohm)
  • Jumper wires (honkabel)
  • Brödbord eller PCB
  • USB-kabel för programmering
  • Arduino IDE-programvara installerad på din dator
See also  Raspberry Pi CM3+: Vilka Nyheter och Funktioner Finns Det

Installation av Arduino och bibliotek

Innan vi börjar koda vårt schackalarm, måste du installera nödvändiga bibliotek för att använda TM1637-displayen. Följ stegen nedan för att göra detta:

  1. Öppna Arduino IDE.
  2. Gå till Sketch > Include Library > Manage Libraries....
  3. Sök efter TM1637 i bibliotekshanteraren.
  4. Klicka på Install för att lägga till biblioteket i din IDE.

Nu när biblioteket är installerat kan vi börja programmera vårt schackalarm!

Kodgenomgång

Nedan hittar du en grundläggande kod som vi kommer att utgå ifrån för att styra vårt schackalarm. Koden innehåller funktioner för att starta och stoppa tidtagningen samt justera minuter och sekunder.


#include <TM1637Display.h>

#define CLK 2 // Klockpinne
#define DIO 3 // Data pinne

TM1637Display display(CLK, DIO);

const int buttonStart = 4; // Knapp för att starta
const int buttonReset = 5; // Knapp för att återställa
const int buzzer = 6; // Buzzer pinne

int minutes = 0;
int seconds = 0;
bool isRunning = false;

void setup() {
  display.setBrightness(0x0f);
  pinMode(buttonStart, INPUT_PULLUP);
  pinMode(buttonReset, INPUT_PULLUP);
  pinMode(buzzer, OUTPUT);
}

void loop() {
  // Läs knapptryckningar och utför åtgärder
}

Funktionsbeskrivning

Programmet har flera funktioner, bland annat:

  • Starta och stoppa tidtagningen
  • Justera timer-inställningarna (minuter och sekunder)
  • Aktivera buzzer vid tidsavbrott

Dessa funktioner gör det möjligt för användaren att enkelt interagera med schackalarmet och anpassa det till sina behov.

Justering av minuter och sekunder

För att justera minuter och sekunder använder vi knapparna kopplade till Arduino. En knapp kommer att öka minuter och den andra sekunder. Koden för denna funktion ser ut som följer:


// Justera minuter och sekunder
if (digitalRead(buttonStart) == LOW) {
  if (isRunning) {
    isRunning = false; // Stoppa timern
  } else {
    isRunning = true; // Starta timern
  }
}

if (digitalRead(buttonReset) == LOW) {
  minutes = 0;
  seconds = 0;
}

Användning av knappar

Knapparna är avgörande för att styra vårt schackalarm. En av knapparna kommer att fungera som start/stopp och den andra reset. Genom att trycka på knapparna kan användaren enkelt justera timer-inställningarna utan att behöva gå in i koden varje gång.

See also  Hur installerar och konfigurerar man OSMC på Raspberry Pi

Buzzer och ljudsignal

Buzzern är ansluten till en av Arduinons utgångar och kommer att avge ett ljud när tiden går ut. Koden för att aktivera buzzern vid tidsavbrott är enkel:


if (minutes == 0 && seconds == 0) {
  digitalWrite(buzzer, HIGH); // Aktivera buzzer
  delay(1000); // Buzz i 1 sekund
  digitalWrite(buzzer, LOW); // Stäng av buzzer
}

Blinkande visning och tidsinställningar

En intressant funktion i vårt schackalarm är den blinkande visningen av tidsinställningarna. Detta görs för att användaren ska kunna se att alarmet är aktivt och att tiden är inställd. Koden för att blinka visningen ser ut som följer:


if (isRunning) {
  // Visa återstående tid
  display.showNumberDecEx(timeRemaining, 0b11100000, true); // Blinkande effekt
}

Tips för felsökning

Här är några tips för felsökning av ditt schackalarm:

  • Kontrollera alla kablar och anslutningar.
  • Se till att biblioteket är rätt installerat.
  • Testa varje komponent individuellt.
  • Debugga steg för steg i koden om det inte fungerar som förväntat.

Avslutning

Att bygga ett schackalarm med hjälp av Arduino och en 7-segmentdisplay är både lärorikt och roligt. Du har nu de grundläggande verktygen och kunskapen för att skapa en enkel timer för schackspel. Genom att justera koden och bygga vidare kan du anpassa alarmet efter dina specifika behov.

Så snurra igång din nästa schackmatch med stil och noggrannhet! Vi hoppas att denna guide har gett dig inspiration till att utforska den kreativa världen av elektronik och programmering.

Ytterligare resurser och links

För ytterligare information och resurser, kolla in följande:

Tack för att du läste vår artikel, du kan se alla artiklar i våra webbkartor eller i Sitemaps

Tyckte du att den här artikeln var användbar? Schackalarm med Arduino, kodare & 7-segmentdisplay Du kan se mer här NanoPi.

Niklas Andersson

Niklas Andersson

Hej, jag heter Niklas Andersson och är en passionerad student på civilingenjörsprogrammet i elektronik och en entusiastisk bloggare. Redan som liten har jag varit nyfiken på hur elektroniska apparater fungerar och hur tekniken kan förändra våra liv. Denna nyfikenhet ledde till att jag började studera elektronikkonstruktion, där jag varje dag utforskar nya idéer, konstruktioner och innovativa lösningar.

Tack för att du läser innehållet i Maker Electronics

Se mer relaterat innehåll

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Your score: Useful

Go up