Bluetooth-ansluten notificationsskylt med Arduino och LCD
Bluetooth-ansluten notificationsskylt med Arduino och LCD
Att skapa en bluetooth notice med hjälp av Arduino och en LCD-skärm är en spännande och lärorik projekterfarenhet. Det här projektet gör det möjligt för användaren att ta emot meddelanden via Bluetooth och visa dem på en LCD-skärm, vilket är perfekt för olika applikationer såsom informationsskyltar, påminnelser eller för att snabbt kommunicera viktig information i realtid. Med hjälp av en HC-05 Bluetooth-modul och en LCD-skärm kan vi enkelt åstadkomma detta i vårt DIY-projekt.
Det finns många anledningar till varför man vill implementera en bluetooth notice. Dels är det en fantastisk introduktion till programmering och elektronik, och dels öppnar det dörrar till en rad olika tillämpningar i smarta hem och IoT-lösningar. Genom att ha en sådan enhet kommer du att kunna visa meddelanden från din smartphone eller dator på en visuell display, vilket gör den unik och praktisk för många användningsområden.
Material som behövs
För att genomföra detta projekt behöver du följande material:
- Arduino Uno (eller en liknande modell)
- HC-05 Bluetooth-modul
- LCD-skärm (16x2 med I2C-modul rekommenderas)
- Resistorer (en 1 kOhm och eventuellt andra beroende på kopplingar)
- Bredbandig kabel (jumper wires)
- En brödkortskrets (breadboard) för att göra kopplingarna
- Strömkälla (USB-kabel för Arduino)
Anslutningar av komponenter
När du har samlat alla nödvändiga komponenter är det dags att göra kopplingarna. Här är en detaljerad beskrivning av hur du ansluter bluetooth notice komponenterna till Arduino och LCD-skärmen:
HC-05 Bluetooth-modul
För att ansluta HC-05-modulen följer du dessa steg:
- GND-pinnen på HC-05 kopplas till GND på Arduino.
- VCC-pinnen kopplas till VCC på Arduino.
- TX-pinnen på HC-05 kopplas till RX-pinnen (pin 0) på Arduino.
- RX-pinnen på HC-05 kopplas till TX-pinnen (pin 1) på Arduino.
LCD-skärm
För LCD-skärmen är kopplingarna följande:
- GND kopplas till GND på Arduino.
- VCC kopplas till VCC på Arduino.
- V0 kopplas till GND.
- RS kopplas till pin 11 på Arduino.
- R/W kopplas till GND.
- E kopplas till pin 10 på Arduino.
- D4 kopplas till pin 5 på Arduino.
- D5 kopplas till pin 4 på Arduino.
- D6 kopplas till pin 3 på Arduino.
- D7 kopplas till pin 2 på Arduino.
- 5V kopplas genom en 1 kOhm resistor till pin 2.
- Slutligen kopplas GND till Arduinos GND.
Programmera Arduino
Nästa steg i detta projekt är att programmera din Arduino för att kommunicera med både Bluetooth-modulen och LCD-skärmen. För att göra detta behöver du Arduino IDE installerat på din dator. Du kan använda följande kod som utgångspunkt:
#include
#include
// Initiera LCD-skärm
LiquidCrystal lcd(11, 10, 5, 4, 3, 2);
SoftwareSerial bluetooth(0, 1); // RX, TX
void setup() {
lcd.begin(16, 2);
bluetooth.begin(9600); // Initiera Bluetooth-anslutning
lcd.print("Bluetooth Ready");
}
void loop() {
if (bluetooth.available()) {
String message = bluetooth.readString();
lcd.clear();
lcd.print(message);
}
}
Koden ovan initierar LCD-skärmen och Bluetooth-anslutningen samt visar ett meddelande på skärmen. Den kontrollerar kontinuerligt mottagna meddelanden och skriver dem på LCD-skärmen när de tas emot.
Konfigurera HC-05-modul
För att HC-05-modulen ska fungera korrekt måste den konfigureras. Vanligtvis görs konfigurationen via en serie terminal på din dator. För att gå in i konfigurationsläge, anslut VCC och EN på HC-05-modulen till VCC på Arduino och sätt IN till GND. Detta kommer att sätta modulen i en så kallad "AT-modus".
Använd en serie terminal för att skicka kommandon till HC-05 för att ställa in namn och lösenord, samt andra parametrar. Exempel på AT-kommandon inkluderar:
AT+NAME=BluetoothNotice
AT+PIN=1234
Se till att svaren på AT-kommandona är positiva, vilket indikerar att inställningarna har accepterats.
Ställa in LCD-skärmen
Efter att ha programmerat Arduino och konfigurerat HC-05-modulen är det dags att ställa in LCD-skärmen. Använd de angivna kopplingarna för att se till att skärmen fungerar korrekt. Testa att visa olika texter för att se till att alla kopplingar är gjorda på rätt sätt.
Testa Bluetooth-anslutningen
Nästa steg är att testa bluetooth notice och kontrollera att Bluetooth-anslutningen fungerar. Anslut Bluetooth-modulen till din smartphone eller dator och säkerställ att anslutningen upprättas. Öppna en Bluetooth-terminalprogramvara på din enhet och skicka meddelanden för att se om de visas på LCD-skärmen. Om allt fungerar som det ska, betyder det att din installation är framgångsrik!
Felsökning och vanliga problem
Om du stöter på problem med din bluetooth notice installation, här är några vanliga problem och lösningar:
- Ingen text visas på LCD-skärmen: Kontrollera att LCD är korrekt ansluten och att inget motstånd blockerar strömförsörjningen.
- Bluetooth-anslutning misslyckas: Kontrollera att HC-05 är korrekt konfigurerat och att Bluetooth är aktiverat på din enhet.
- Störningar i kommunikationen: Se till att inga andra enheter använder samma Bluetooth-kanal.
Avslutning
Att bygga en bluetooth notice med Arduino och LCD-skärm är en fantastisk metod för att lära sig mer om programmering och elektronik. Genom att följa steg-för-steg-processen kan du skapa en funktionell och användbar enhet som gör det möjligt att ta emot och visa meddelanden i realtid. Inte nog med att detta projekt är enkelt att genomföra, det ger också en grundläggande förståelse för hur Bluetooth-teknologi kan implementeras i dina framtida projekt.
Vi hoppas att du har haft roligt med detta projekt och att det har inspirerat dig att utforska fler DIY-lösningar inom elektronik och programmering. Med hjälp av en bluetooth notice kan du enkelt implementera kreative lösningar och nå nya nivåer i dina framtida projekt.
Tack för att du läste vår artikel, du kan se alla artiklar i våra webbkartor eller i Sitemaps
Tyckte du att den här artikeln var användbar? Bluetooth-ansluten notificationsskylt med Arduino och LCD Du kan se mer här NanoPi.Tack för att du läser innehållet i Maker Electronics
Leave a Reply
Se mer relaterat innehåll