Hur bygger man en racerbana med Arduino och I2C-display

- Introduktion
- Material och verktyg
- Installation av Arduino och nödvändiga bibliotek
- Skapa en grundläggande struktur för spelet
- Definiera grafiska sprites för bilen och hinder
- Implementera rörelse och hoppfunktioner
- Hantera knapptryckningar med interrupts
- Skapa terrängens rullning och poängsystem
- Uppdatera LCD-skärmen i realtid
- Testa och felsöka spelet
- Avslutning och framtida förbättringar
Introduktion
Att bygga en racerbana med hjälp av Arduino och en I2C-display är ett fantastiskt projekt för både nybörjare och erfarna entusiaster. Genom att kombinera programmering och elektronik kan du skapa ett fängslande spelsystem där en bil navigerar genom hinder och fångar poäng. Denna guide kommer att leda dig genom processen steg för steg, inklusive installation av nödvändiga bibliotek och skapandet av den grafiska miljön.
Med detta projekt kan du inte bara lära dig grunderna i Arduino-programmering, utan också se hur olika komponenter kan samverka för att skapa en interaktiv upplevelse. Genom att använda en i2c lcd arduino kan du enkelt styra spelets grafik och poäng, vilket gör detta till ett utmärkt exempel på ett arduino lcd display project i praktiken. Låt oss dyka ner i material och verktyg vi behöver för detta spännande arduino game.
Material och verktyg
För att bygga en racerbana med Arduino och en I2C-display behöver vi följande material och verktyg:
- Arduino Uno eller annan kompatibel microcontroller
- I2C LCD-skärm (t.ex. 16x2 LCD)
- Hela kan samtidigt kablar
- Tryckknappar för spelkontroller
- Motstånd (10k ohm, för knappar)
- Prototypkort eller kopplingsplatta
- USB-kabel för att ansluta Arduino till dator
- Skrivbordsdator med Arduino IDE installerad
Se till att du också har tillgång till en dator med internetuppkoppling för att ladda ner nödvändiga bibliotek för arduino projects lcd.
Installation av Arduino och nödvändiga bibliotek
För att komma igång med vårt arduino lcd display project, har vi först och främst i behov av att installera den senaste versionen av Arduino IDE. Du kan hämta den från den officiella Arduino-webbplatsen. När du har installerat programmet, följ stegen nedan för att installera de nödvändiga bibliotek som behövs för vårt projekt:
- Öppna Arduino IDE.
- Gå till Sketch > Include Library > Manage Libraries....
- I bibliotekshanteraren söker du efter LiquidCrystal_I2C.
- När du har hittat biblioteket, klicka på Installera.
När biblioteket är installerat kan vi nu börja programmera vårt spel och använda de funktioner som biblioteket erbjuder för att kontrollera LCD-skärmen.
Skapa en grundläggande struktur för spelet
Innan vi går vidare till att definiera grafik och rörelse, är det viktigt att skapa en grundläggande struktur för vårt spel. Vi börjar med att definiera viktiga variabler som kommer att hålla reda på spelets tillstånd, poäng och bilens position.
#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2); // Skapa en instans av I2C LCD
int score = 0; // Initial poäng
int carPosition = 0; // Bilens initiala position
bool gameOver = false; // Spel status
Med denna grundläggande struktur kan vi bygga vidare på spelet genom att lägga till fler funktioner senare. Spelstatusen och poängen kommer att användas för att styra spelets logik under spelandet.
Definiera grafiska sprites för bilen och hinder
För att skapa ett engagerande lcd game behöver vi definiera grafiska sprites för vår bil och hindren. Vi använder oss av teckenanimation för att representera bilen och hindren på LCD-skärmen. Här är ett exempel på några enkla tecken som vi kan använda:
byte car[8] = {
0b00100,
0b01110,
0b11111,
0b01110,
0b00000,
0b00000,
0b00000,
0b00000
};
byte hurdle[8] = {
0b11111,
0b11111,
0b11111,
0b11111,
0b00000,
0b00000,
0b00000,
0b00000
};
Dessa byte-matriser definierar våra sprites på LCD-skärmen som vi kan använda under spelets gång. Genom att använda Arduino LCD projects kan vi nu enkelt visa dessa sprites på skärmen.
Implementera rörelse och hoppfunktioner
Nu behöver vi implementera funktionerna för att styra bilens rörelse och hopp. Vi gör detta genom att använda knappar kopplade till våra Arduino-element. Nedan ser vi hur vi kan sätta upp knapparna och hantera deras tryckningar.
const int buttonPin = 2; // Tryckknapp kopplad till pin 2
volatile bool jump = false; // Hålla koll på hoppstatus
void setup() {
pinMode(buttonPin, INPUT);
attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(buttonPin), jumpCar, RISING);
}
void jumpCar() {
jump = true; // Sätt hoppet till sant när knappen trycks
}
Genom att skapa en interrupt som hanterar knapptryckningen kan vi styra spelarens hopp. För att visa detta i spelet kommer vi att använda en huvudloop för att kontinuerligt uppdatera skärmen och slumpmässigt placera hinder på vägen.
Hantera knapptryckningar med interrupts
Att hantera knapptryckningar med hjälp av interrupts är en avgörande del av att skapa vårt spel. Vi vill se till att våra kontroller reagerar omedelbart utan fördröjning. Här är en kodsnutt som visar hur vi implementerar knapptryckningar:
void loop() {
if (jump) {
// Implementera hopplogik
jump = false; // Återställ hoppstatus
}
// Logik för bilrörelse och hindren
updateGame();
}
Genom att skapa en loop som kontrollerar knapptryckningen kommer vi att kunna reagera snabbt på användarens handlingar och ge en smidigare spelupplevelse.
Skapa terrängens rullning och poängsystem
För att skapa känslan av att bilen rör sig framåt skapar vi en rullande terräng. Detta innebär att vi kontinuerligt uppdaterar terrängen och flyttar hindren mot spelaren. Dessutom måste vi implementera ett poängsystem för att belöna spelaren:
void updateGame() {
// Rulla terrängen och skapar hinder
// Logik för att öka poäng när bilens position passerar ett hinder
}
Genom att ha ett skarpt display game kan vi ge spelaren visualisering av deras poäng och hindermätning medan spelet pågår. På så sätt kan man ständigt försöka överträffa sin högsta poäng.
Uppdatera LCD-skärmen i realtid
Att uppdatera LCD-skärmen i realtid är en kritisk funktion för att hålla spelaren informerad om spelets status, poäng och bilens position. Här är en funktion som kontinuerligt uppdaterar skärmen:
void displayStatus() {
lcd.clear();
lcd.setCursor(0, 0);
lcd.print("Poäng: ");
lcd.print(score);
// Visa bil och hinder på skärmen
}
Genom att använda denna funktion kommer spelaren alltid att ha en klar uppfattning om sin prestation och spelets tillstånd, vilket ökar engagemanget i detta arduino lcd display project.
Testa och felsöka spelet
En viktig del av programmeringsprocessen är testning och felsökning. Det är här vi går igenom vårt spel för att se till att allt fungerar som det ska. Här är några tips för att effektivt testa och felsöka ditt spel:
- Kontrollera kablar och anslutningar för din I2C LCD-skärm.
- Dubbelkolla alla knappkopplingar och se till att knapparna fungerar korrekt.
- Använd Serial Monitor i Arduino IDE för att skriva ut variabler och se deras status under spelets gång.
- Testa en funktion i taget för att isolera problem.
Genom att följa dessa steg kan du snabbt identifiera och åtgärda eventuella problem i ditt arduino game.
Avslutning och framtida förbättringar
I denna guide har vi utforskat hur man bygger en racerbana med hjälp av Arduino och en I2C-display. Från installation av bibliotek till implementering av rörelse och poängsystem, har vi täckt alla viktiga aspekter av projektet. Du har nu grunderna för att skapa ditt eget LCD-spel.
Men det finns alltid rum för förbättringar! Tack vare ditt arbete med arduino and lcd projects, kan du överväga att lägga till funktioner som:
- Flera nivåer med ökande svårighetsgrad
- Olika typer av hinder och power-ups
- En tidsräknare som utmanar spelaren att klara sig på en viss tid
- En sparfunktion för att lagra högsta poäng
Genom att fortsätta experimentera och utveckla ditt projekt kan du förvandla det till något verkligt unikt. Lycka till med ditt arduino lcd projects och ha kul med ditt display game!
Tack för att du läste vår artikel, du kan se alla artiklar i våra webbkartor eller i Sitemaps
Tyckte du att den här artikeln var användbar? Hur bygger man en racerbana med Arduino och I2C-display Du kan se mer här NanoPi.Tack för att du läser innehållet i Maker Electronics
Leave a Reply

Se mer relaterat innehåll